Fisk – världens proteinbar!

Foto Agneta Thorsén

Kvarg är exempel på livsmedel med ny ”proteinprofil”. En produkt som tidigare haft en ganska anonym tillvaro i kyldisken blir uppmärksammad när den marknadsförs som ”rik på protein”. Men hur mycket protein innehåller kvarg egentligen? Just nu löper en proteintrend bland svenska folket. Fiskfiléer, däremot, är fantastiska proteinbars – men få vet om det.

För några år sedan var all fokus på omega-3 fettsyror. Många i livsmedelsbranschen ville haka på trenden där allt från ägg till knäckebröd var berikat med Omega-3. Efter det riktades fokus på vitamin D. Nu har vi kommit till proteinrika livsmedel och som vanligt är det många som vill haka på. Men som i fallen med omega-3 och vitamin D är det få livsmedel eller produkter som ens kommer i närheten av fiskens höga innehåll av vitaminer, mineraler, nyttiga fetter och högvärdigt protein.

Bygger kroppens funktioner
Protein kallas ibland för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Protein behövs med andra ord för kroppens alla funktioner. Det stimulerar och underlättar också upptaget av järn i kroppen, vilket är en mycket viktig funktion eftersom kroppen har svårt att ta upp järn. I Sverige räknar man med att ungefär en tredjedel av alla kvinnor i fertil ålder har dåliga järndepåer i kroppen.

 

Kött och fisk innehåller lika mycket protein!
En fiskfilé innehåller ca 18 % protein. Många känner till att kött innehåller mycket och bra protein, men få vet att fisken i det fallet är helt likvärdigt med kött.
Detsamma gäller skaldjur – en skål med blåmusslor är en smarrig proteinkick, även om man behöver äta några stycken!

Många är rädda att inte få i sig tillräckligt mycket protein. Men faktum är att nästan alla får i sig mer protein än de behöver, eftersom protein finns i större eller mindre mängd i nästan all mat.

Muskler består huvudsakligen av protein. Många som vill bygga muskler äter därför stora mängder protein. Men överskottet behöver inte bli muskler utan kan också användas som energikälla eller lagras in i kroppens fettreserv.

De flesta behöver inget kosttillskott
De som förespråkar kosttillskott av olika slag vill få oss att tro att vi inte får i oss tillräckligt mycket vitaminer, mineraler, protein och nyttigt fett. Men äter man en allsidig kost behöver vi inte kosttillskott.

 

Ät fisk och skaldjur
Hur var det nu med proteininnehållet i kvarg? Visst innehåller det protein, men det finns en rad livsmedel som innehåller bra mycket mer – fisk och skaldjur, till exempel!

Text Karin Fagerståhl