D-vitamin

Vi svenskar har svårt att få i oss tillräckligt med D-vitamin. Detta är olyckligt eftersom D-vitamin bland annat är en förutsättning för mineralisering av våra tänder och skelett. Fisk är dock ett livsmedel som är rikt på D-vitamin. Genom att äta fisk får vi även i oss vitamin E, B6 och B12, samt tiamin, niacin och riboflavin. Dessa är viktiga för bland annat stabliliseringen av de röda blodkropparna, nervfunktion, bildning a av blodkroppar, energiproduktion, cellernas ämnesomsättning och nedbrytningen av protein, fett och kolhydrater i våra kroppar.

Andra Vitaminer

Fisk innehåller flera olika vitaminer. De fettlösliga vitaminerna A, D och E finns i fisk. E-vitaminet är en viktig antioxidant och D-vitamin är nödvändigt för att kroppen ska ta upp kalcium från maten. För vissa personer är det svårt att få tillräckligt med D-vitamin. Det gäller framförallt äldre människor och andra som sällan vistas utomhus. Av solljus kan huden själv bilda D-vitamin. Feta fiskar som lax och sill är extra rika på de fettlösliga vitaminerna. Fisk innehåller också de olika vitaminerna i B-gruppen: Tiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folat och Vitamin B12.

Vitaminer Feta fiskar har en hög halt av fettlösliga vitaminer som A, D och E. Feta fiskar som lax, sill, makrill och ål är den viktigaste naturliga källan av vitamin D. De magra fiskarna innehåller hög halt av vattenlösliga vitaminer (dock ej folsyra och C-vitamin).